Afrang Nordlöf Malekian:
Fåglarnas konferens / The Conference of the Birds

I poeten Attar av Nishapurs dikt Fåglarnas konferens (1177) samlas alla världens fåglar för att tillsammans hitta den mytiska sanningsfågeln Simurgh. Efter en lång färd genom sju dalar återstår endast trettio, och i sin spegelbild inser de att Simurgh, vars namn betyder ”trettio fåglar”, är dem själva. I performance- och installationverket Fåglarnas konferens blåser publiken liv i trettio lerfåglar av konstnären Afrang Nordlöf Malekian, inspirerad av lergökssamlingen på Sibeliusmuseum. Genom att ljuda i dessa skulpturala vindinstrument skapas en kollektiv signal vilken riktar vårt fokus mot Östersjön och en framtid där den består. Med fågelperspektivet söker verket nya sätt att tala, lyssna och vittna om Östersjön.
Afrang Nordlöf Malekian (f. 1995) är en iransk-svensk konstnär baserad i Berlin och Stockholm, som genom performance och installationer undersöker hur kulturer hybridiseras. Genom berättande och kollektiva akter utforskar han hur estetiska sammanflätningar mellan prekoloniala, koloniala, migratoriska, mänskliga och icke-mänskliga kulturformer förvandlas till flyktiga och flexibla krafter som främjar kollektiva strävanden. Afrang Nordlöf Malekian är 2025 års stipendiat av Maria Bonnier Dahlins stiftelse och presenteras med en utställning på Bonniers konsthall i december i år. Han är representerad i samlingarna vid bland annat Moderna Museet, Statens konstråd och Arab Image Foundation Library. Han har tidigare bedrivit konstnärliga studier på the Arab Image Foundation och varit residenskonstnär på Cité Internationale des Arts i Paris samt skapar just nu det offentliga verket Älvsorgeln tillsammans med konstnären Theresa Traore Dahlberg i Göteborg. Hans verk har visats på 10th Berlin Biennale, Sophiensaele, Moderna Museet och Contemporary Art Center, Vilnius.
English:
In the poet Attar of Nishapur’s poem The Conference of the Birds (1177) all the birds in the world gather to set out to find the Simurgh, a mythical bird of truth. After a long journey through seven valleys, only thirty remain—and in their reflection, they realize that the Simurgh, whose name means “thirty birds,” is none other than themselves. In the performance and installation The Conference of the Birds, the audience breathes life into thirty clay birds by artist Afrang Nordlöf Malekian, inspired by the claybird collection at Sibelius Museum. By sounding these sculptural wind instruments, we create a collective signal that directs our attention toward the Baltic Sea and a future in which it is preserved. From this avian perspective, the work seeks new ways of speaking and listening—of bearing witness—to the Baltic Sea.
Afrang Nordlöf Malekian (b. 1995) is an Iranian-Swedish artist based in Berlin and Stockholm, who creates performances and installations informed by processes of hybridization in migratory cultures. Through storytelling and collective acts he explores how entanglements between precolonial, colonial, migratory, human, and non-human cultural forms can transform into evasive, flexible forces that advance collective endeavors. Afrang Nordlöf Malekian is the 2025 recipient of the Maria Bonnier Dahlin Foundation grant and his work will be presented at Bonniers Konsthall in December this year. He is represented by the Moderna Museet, the Public Art Agency Sweden, and the Arab Image Foundation Library. Afrang Nordlöf Malekian has previously conducted artistic research at the Arab Image Foundation, was an artist-in-residence at the Cité Internationale des Arts in Paris, and is currently creating the public artwork The River Organ with artist Theresa Traore Dahlberg for Packhuskajen in Gothenburg. His work has been exhibited at venues including the 10th Berlin Biennale, Sophiensaele, Moderna Museet, and Contemporary Art Center, Vilnius.


