Tavoitteemme vuodelle 2030

Vuoteen 2030 mennessä:

1. Toimintamme on järjestetty niin, että tehtäväämme, joka on ruotsinkielisen väestön palveleminen Suomessa, sisältyy yhä enemmän myös monikielisyyttä. Tavoitteena on, että opiskelijoiden kielitausta jakautuu suhteessa 60 (ruotsi) – 20 (suomi) – 20 (muut).

Opiskelijavalintojen osalta tärkeää olisi kasvattaa hakijamääriä. Tutkimukset osoittavat, että ikäluokat pienenevät vuodesta 2028 alkaen. Siksi valitsemme jatkossakin opiskelijoita, joiden äidinkieli on suomi. Samalla meidän on kehitettävä Åbo Akademin kansainvälisyyttä ja luotava paremmat edellytykset myös muiden kuin ruotsinkielisten integroimiseksi yhteisöön. Tavoitteenamme on, että 60 prosentilla opiskelijoista on äidinkielenään ruotsi, 20 prosentilla suomi ja 20 prosentilla jokin muu kuin ruotsi tai suomi. Pyrimme näin luomaan dynaamisemman tutkimus- ja opiskeluympäristön, ja samalla kannamme monin eri tavoin kulttuuri- ja yhteiskuntavastuutamme.

2. Taloudellinen tuloksemme on selvästi positiivinen, jolloin voimme saavuttaa tutkimukseen, koulutukseen, yhteistyöhön ja organisaation hyvinvointiin liittyvät toiminnalliset tavoitteemme.

Hyvä talous on edellytys sille, että Åbo Akademi voi toimia suomalaisessa yhteiskunnassa ruotsin kielen puolesta. Olemme pitkäjänteisesti sitoutuneet kestävään ja tasapainoiseen talouteen, jolla on vakaa perusta. Taloussuunnittelun pitkäjänteisyys, taloustietoisuus ja uusien taloudellisten mahdollisuuksien kartoittaminen ovat yhä näkyvämpi osa toimintaamme.

3. Olemme kasvattaneet tavoiteajassa suoritettujen tutkintojen määrää 15 prosentilla vuoden 2023 tasoon verrattuna.

Koulutustarjontamme on oltava harkittua ja laadukasta. Jotta tutkinnon suorittaminen tavoiteajassa on mahdollista, meidän on varmistettava, että koulutusohjelmat ovat hyvin suunniteltuja, houkuttelevia ja mielekkäitä.

4. Meillä on ainakin kaksi yliopiston ulkopuolella tunnustettua tutkimuksen huippuyksikköä.

Huippuosaamisen tunnistamisessa käytämme yhteisesti sovittuja ja avoimia arviointimenetelmiä. Lähdemme siitä, että kaikki koulutus Åbo Akademissa perustuu tutkimukseen, ja siksi kaiken tutkimuksen on oltava laadukasta.

5. Olemme kasvattaneet ulkopuolista kilpailuun perustuvaa tutkimusrahoitusta 25 prosentilla vuoden 2023 tasoon verrattuna.

Kilpailuun perustuvan tutkimusrahoituksen saaminen on jo itsessään osoitus laadukkaasta työstä. Jotta tästä rahoituksesta voidaan kilpailla, on toiminnan kaikkien osatekijöiden oltava kunnossa: oikeiden henkilöiden rekrytointi, tutkimukseen varattu aika, ajantasainen tutkimusinfrastruktuuri ja tukiorganisaation osaaminen.

6. Olemme kasvattaneet jatkuvan ja elinikäisen oppimisen kautta suoritettujen opintopisteiden määrää 20 prosentilla ja parantaneet kannattavuutta koulutusmyynnin kautta.

Åbo Akademilla on keskeinen rooli yhteiskunnallisesti merkittävien ruotsinkielisten ohjelmien kehittämisessä jatkuvan ja elinikäisen oppimisen alalla. Etsimme ja luomme uusia mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen yhteistyössä kumppaneidemme ja sidosryhmiemme kanssa. Koulutuksen, koulutusmoduulien tai kurssien myynnistä saadaan uusia tuloja, joten siihen kannattaa panostaa.

7. Meillä on kahdeksan pitkäjänteistä strategista kumppanuutta luotettavien kumppaneiden kanssa.

Koulutuksen ja tutkimuksen ohella kolmas vakiintunut toimintamuoto on yhteistyö. Pitkäaikaiset ja strategisesti tärkeät kumppanuudet vahvistavat toimintaamme. Strategiset kumppanuudet sisältävät laaja-alaista tieteenalojen ja tiedekuntien välistä yhteistyötä, kuten koulutusyhteistyötä, harjoittelupaikkoja ja työelämänäkökulman tuomista koulutukseen sekä tutkimusyhteistyötä ja -rahoitusta.

8. Meillä on organisaatiorakenne, jossa on selkeästi dokumentoidut roolit, toimivaltuudet ja vastuualueet koko henkilöstölle. Tutkimus- ja opetushenkilökunnan osuus on vähintään 60 prosenttia Åbo Akademin koko henkilöstöstä.

Olemme pieni yliopisto ja organisaatiomme on ketterä. Moniulotteisen toimintamme kannalta olennaista on selkeä johtajuus sekä päätöksentekoon ja vastuuvelvollisuuteen liittyvät toimivaltuudet koko organisaatiossa. Samalla varmistamme, että akateeminen organisaatio voi toteuttaa tieteellistä tehtäväänsä. Ydintoimintamme korostamiseksi 60 prosenttia henkilöstöstä on tutkimus- ja opetushenkilöstöä, mikä vastaa maamme kaikkien yliopistojen keskiarvoa.

9. Meille on myönnetty korkeatasoisen työympäristön ja työntekijäkokemuksen laatusertifikaatti (tai muu vastaava tunnustus).

Organisaation sisällä ylläpidetään yhteisöllisyyttä ja vertaisyhteistyötä edistäviä rakenteita, jotka tukevat ydintoimintaa ja tuovat sille lisäarvoa. Åbo Akademin brändin keskeinen osa on henkilöstö, joka tuntee vahvasti kuuluvansa organisaatioon ja yhteisöön.