Kannamme vastuuta nykyisestä ja tulevasta yhteiskunnasta

Strategiset valintamme

Panostamme:

1. edellytyksiimme saada kilpailuun perustuvaa ulkopuolista rahoitusta, huippututkimukseen muutamilla kärkialoilla, korkeatasoiseen tutkimukseen kaikilla aloilla ja perustutkimukseen, jota yhteiskunta pitkällä aikavälillä tarvitsee.

Yliopistossa tutkimustoiminnan pontimena on huippuosaamisen tavoittelu. Huippuosaaminen ja kilpailuun perustuvan rahoituksen edellytykset ovat tärkeitä arviointikriteerejä tutkijoita ja tutkimusjohtajia rekrytoitaessa. Lisäksi tarvitaan investointeja tutkimusrahoituksen ja infrastruktuurin tukemiseksi sekä luotettava arviointiprosessi, jonka avulla tunnistetaan tutkimusympäristöt, joilla on potentiaalia kansainväliselle huipulle. Tieteenaloilla on erilaiset kehitysedellytykset, jotka riippuvat muun muassa niiden perinteistä ja yhteiskunnallisesta kontekstista, mutta kaikilla tieteenaloilla on mahdollisuus saada ulkopuolista kilpailuun perustuvaa tutkimusrahoitusta. Aloilla, joilla huipputason saavuttaminen on mahdotonta, tarvitaan kuitenkin korkeatasoista tutkimusta yhteiskunnan tarpeisiin vastaamiseksi. Tässä meitä velvoittaa myös vastuumme ruotsinkielisestä ja samalla kaikesta koulutuksestamme. Tutkijakoulutusta on jatkossakin oltava tarjolla myös pienillä mutta yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti merkittävillä aloilla, jotka ovat erityisen tärkeitä suomenruotsalaisille. Parannamme tutkimuksen vaikuttavuutta ja merkitystä yhteiskunnassa tuomalla tutkimustulokset saataville eri muodoissa.

2. tieteidenväliseen ja monitieteiseen tutkimukseen maailmanlaajuisten kestävyyshaasteiden ratkaisemiseksi.

Tutkimuksemme painopistealueita ovat tällä hetkellä vähemmistötutkimus, merentutkimus, terveydenhuollon ratkaisut ja kestävän tulevaisuuden teknologiat. Painopistealueet ulottuvat yli tiedekuntarajojen ja ovat luonteeltaan monitieteisiä ja dynaamisesti muuttuvia. Niiden kohdetta, aihetta ja merkitystä analysoidaan jatkuvasti osana normaalia toimintaamme. Painopistealueiden valinnalla pyrimme vastaamaan ihmiskunnan ja maailman suuriin ja monimutkaisiin haasteisiin. Painopistealueiden yhä parempi integrointi osaksi tiedekuntien tutkimustoimintaa ja yliopistomme huippuyksiköiden hyödyntäminen auttavat meitä tuottamaan huippututkimusta.

3. yhteiskunnallisesti merkittävään tutkimukseen yhdessä vakiintuneiden kumppaneiden ja uusien toimijoiden kanssa.

Åbo Akademin vastuu ruotsin kielestä Suomessa näkyy selvimmin tutkimuksen kohdentamisessa. Yhdessä keskeisten yhteiskunnallisten instituutioiden kanssa tuotamme merkityksellistä tietoa. Yhteiskunnallisesti ja tieteellisesti merkittäviä innovaatioita koskeva tutkimus tukee tavoitteitamme. Strategisesti valittujen ja pitkäaikaisten kumppanuuksien avulla tutkimustuloksia voidaan soveltaa käytäntöön ja levittää saataville laajemmin.

4. laadukkaaseen ja tehokkaaseen tutkijakoulutukseen, joka antaa tohtoriopiskelijoillemme vankan perustan urakehitykselle niin, että koulutus hyödyttää yhteiskuntaa tai tiedemaailmaa sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Tutkijakoulutuksen keskeisenä tavoitteena on tuoda yhteiskuntaan yhä parempaa akateemista osaamista. Tutkijakoulutuksemme on akateemisen uran perusta. Tutkijakoulutukseen investoimalla luomme lupaaville tutkijoille edellytykset edetä urallaan Suomessa tai ulkomailla. Tutkijakoulutuksemme on tehokkaasti järjestettyä, laadukasta ja vastuullisesti johdettua.

5. selkeisiin prosesseihin tutkimus- ja tohtoriohjelmien seurantaa, kehittämistä ja laadunvarmistusta varten.

Åbo Akademilla on selkeä laadunvarmistusmalli, johon kuuluvilla toimijoilla on tarvittavat vastuualueet ja toimivaltuudet. Raportointiin ja seurantaan käytettävät välineet toimivat hyvin ja edistävät tutkimushankkeidemme taloudellista kestävyyttä. Seuraamme ja arvioimme tohtoriohjelmia ja tutkimusta tältä pohjalta jatkuvasti.

Tutkimuksen etenemissuunnitelmassa 2025–2030 määritellään tarkemmin strategiset valintamme ja painopistealueemme.

Panostamme:

1. vähintään seitsemään kansainvälisesti sertifioituun koulutusohjelmaan ja taloudellisesti kannattavaan opetukseen koko organisaatiossa.

Koulutusohjelmissa on selkeät rakenteet, jotka mahdollistavat laadukkaan opetuksen ja korkean tieteellisen tason. Pyrimme koulutuksessa huippuosaamiseen hyödyntämällä esimerkiksi ulkopuolista arviointia. Järjestelmällisellä suunnittelulla ja arvioinnilla varmistamme koulutuksen laadun, ajankohtaisuuden ja houkuttelevuuden. Toteutamme opetuksen taloudellisesti kestävästi ja mitoitamme sen tarkoituksenmukaisesti.

2. turvallisiin ja nykyaikaisiin opiskelu- ja työympäristöihin opiskelijoillemme ja henkilöstöllemme.

Opiskeluympäristöihin kuuluu sekä fyysisiä tiloja että virtuaalisia ja sosiaalisia yhteisöjä. Åbo Akademi on yliopisto, joka panostaa tietoisesti kampustensa kehittämiseen – fyysiset tilat on jatkossakin tarkoitettu oppimiseen, tiedon tuottamiseen ja sosiaalisiin yhteyksiin. Opiskeluympäristömme edistävät yhteyksiä opiskelijoiden ja henkilöstön välillä. Organisaatiossamme on selkeät säännöt, ja kohtelemme toisiamme tasapuolisesti ja kunnioittavasti.

3. tarkoituksenmukaisiin ja joustaviin opintoihin jatkuvaa oppimista ja taitojen kehittämistä varten, erityisesti ruotsin kielellä ja keskeisillä aloilla.

Tulevaisuuden yhteiskunnan tarpeiden analysoinnin pohjalta Åbo Akademi on valinnut painopisteikseen useita jatkuvan ja elinikäisen oppimisen osa-alueita. Digivisio 2030 -hankkeen tarjoamien mahdollisuuksien myötä meidän on lisättävä tarjontaa myös niillä aloilla, jotka ovat tärkeitä Suomen ruotsinkielisen kulttuurin ja yhteiskunnan kannalta. Koska elinikäisen ja jatkuvan oppimisen kohderyhmä on laaja ja heterogeeninen, opinnot on suunniteltu niin, että ne voi suorittaa työelämän ja muiden joustoa edellyttävien elämäntilanteiden ohella.

4. kaikkien opettajien pedagogisten ja digitaalisten taitojen kehittämiseen.

Henkilöstömme pedagogista osaamista ja sen kehitystä arvioidaan opiskelijoiden tarpeiden, lainsäädännön ja yhteiskunnan jatkuvan muutoksen näkökulmasta. Laadukas koulutus edellyttää, että uusin tutkimus nivotaan koulutukseen, mutta lisäksi tarvitaan ajantasaista pedagogista osaamista. Erityispedagogisen osaamisen tarve on myös huomioitava koulutuksessamme. Siksi Åbo Akademi tarjoaa opettajilleen monipuolisia mahdollisuuksia pedagogisen ja digitaalisen osaamisen kehittämiseen ja myös edellyttää sitä heiltä.

5. selkeisiin prosesseihin pedagogisen toiminnan seurantaa, kehittämistä ja laadunvarmistusta varten.

Åbo Akademilla on selkeä laadunvarmistusmalli, johon kuuluvilla toimijoilla on tarvittavat vastuualueet ja toimivaltuudet. Raportointiin ja seurantaan käytettävät välineet toimivat hyvin. Seuraamme ja arvioimme laadunvarmistusmalliin perustuvaa koulutustoimintaamme jatkuvasti.

Tutkimuksen etenemissuunnitelmassa 2025–2030 määritellään tarkemmin strategiset valintamme ja painopistealueemme.

Panostamme:

1. erityyppisiin pitkäjänteisiin ja strategisiin kumppanuuksiin. Yhteistyö Åbo Akademin säätiön kanssa on ratkaisevan tärkeää ja tarjoaa meille paremmat mahdollisuudet toteuttaa tehtäviämme.

Pitkäjänteiset ja strategisesti valitut kumppanuudet luovat mahdollisuuksia ja lisäarvoa opiskelijoille, opettajille ja tutkijoille. Pitkäjänteisellä ja määrätietoisella yhteistyöllä luomme parhaat edellytykset kansallisesti ja kansainvälisesti toteuttamiskelpoisille ohjelmille, jotka ovat tärkeitä yhteiskunnan ja tulevaisuuden kannalta, sekä edistykselliselle ja yhteiskunnallisesti merkitykselliselle tutkimukselle. Åbo Akademin säätiöllä on ollut merkittävä rooli yliopiston perustamisesta (1918) saakka. Yhteistyö on edelleen yhtä tärkeää kuin ennenkin. Säätiön päätehtävänä on tukea Åbo Akademin toimintaa taloudellisesti.

2. toimiviin suhteisiin tärkeimpien sidosryhmien kanssa alueilla, joilla toimimme.

Åbo Akademille sen toiminta-alueet ovat muutakin kuin vain pelkkää maantiedettä. Laaja toimintakenttämme rakentuu yhtäältä pohjoismaiseen yhteyteen ja toisaalta siihen kielelliseen ja kulttuuriseen vastuuseen, joka meillä Suomessa on. Olemme maantieteellisesti vahvasti läsnä Turun ja Vaasan kampuksillamme, minkä vuoksi näkyvyyttämme ja aktiivista yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa on syytä jatkuvasti parantaa.

3. jatkuvaan ja yhä tiiviimpään vuoropuheluun kulttuuri-, työ- ja elinkeinoelämän kanssa koulutuksen ja tutkimuksen merkityksen vahvistamiseksi ja merkittävien yhteiskunnallisten vaikutusten aikaansaamiseksi.

Keskustelu kulttuuri-, työ- ja elinkeinoelämän kanssa on ratkaisevan tärkeää kehittäessämme ohjelmiemme yhteiskunnallista ja työelämärelevanssia sekä suunnitellessamme jatkuvaa ammatillista kehitystä ja tutkimusta – ja pyrkiessämme näin edistämään uutta tietämystä, osaamista ja innovaatioita. Kehitämme strategisia kumppanuuksia valittujen yhteistyökumppaneiden kanssa kaikilla toiminta-aloilla ja käymme aktiivista vuoropuhelua niiden kanssa, jotta voimme tunnistaa yhteistyöhön liittyvät kehitystarpeet.

4. molemminpuolisesti rikastuttaviin suhteisiin alumniemme ja opiskelijoidemme kanssa.

Opiskelijamme ovat meille tärkeitä. Opiskelijoiden ja henkilökunnan kokemukset ovat meille uskottavan markkinoinnin perusta. Åbo Akademissa tutkinnon suorittanut opiskelija eli alumni on aina osa Åbo Akademin yliopistoyhteisöä – etenkin, jos hänen kokemuksensa opiskelusta yliopistossa on ollut hyvä. Vahvistamme ja systematisoimme alumnitoimintaamme ja toivotamme siten alumnit tervetulleiksi mukaan Åbo Akademin toimintaan. Tarjoamme opiskelijoillemme tietoa alumnitoiminnasta jo opiskeluaikana. Alumneillemme järjestämme tilaisuuksia, joissa he voivat antaa yhteisölle oman panoksensa osaamisensa ja kokemuksensa kautta.

5. synergioihin ja yhteistyöhön muiden korkeakoulujen ja yliopistojen kanssa sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Erityisen tärkeää on yhteistyömme Novia-ammattikorkeakoulun kanssa. Tämä konserniyhteistyö tarjoaa vastavuoroista ja toisiaan täydentävää ruotsinkielistä korkeakoulutusta Suomessa.

Korkeakouluyhteistyö kampuskaupungeissamme Vaasassa ja Turussa on meille erityisen tärkeää. Kansallisella tasolla yhteistyö ruotsinkielisen korkeakouluopetuksen neuvottelukunnassa on tärkeää, koska siellä käydään keskustelua ruotsinkielisestä korkea-asteen koulutuksesta Suomessa. CHARM-EU-yliopistoyhteenliittymä tarjoaa meille mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön Euroopan huippuyliopistojen kanssa. Digivisio 2030 -hanke mahdollistaa uusia yhteistyömuotoja yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa Suomessa ja kansainvälisesti, erityisesti koulutuksen ja jatkuvan oppimisen alalla. Vastavuoroisiin suhteisiin perustuva ja koulutukseen, tutkimukseen ja resurssitehokkaaseen tutkimusinfrastruktuuriin keskittyvä yhteistyö, jota tehdään erityisesti Turun yliopiston kanssa, on kuitenkin ratkaisevan tärkeää, jotta Åbo Akademi voi tarjota huipputason koulutusta ja tutkimusta. Yhteistyö edellyttää meiltä selkeää ennakointikykyä ja luotettavaa kumppanuutta jo käynnistetyissä hankkeissa. Åbo Akademi omistaa Novia-ammattikorkeakoulun ja muodostaa sen kanssa yhteisen konsernin. Konsernirakenne luo synergiaetuja organisaatioidemme sisällä, mahdollistaa opintopolut tietyille koulutusaloille ja edesauttaa keskinäistä osaamisen kehittämistä.

Tutkimuksen etenemissuunnitelmassa 2025–2030 määritellään tarkemmin strategiset valintamme ja painopistealueemme.

Panostamme:

1. oikein mitoitettuun ja ammattitaitoiseen johtoon, jolla on selkeät toimivaltuudet, vastuualueet, vastuuvelvollisuus ja muut edellytykset johtaa organisaatiota ottaen huomioon sekä organisatoriset että akateemiset olosuhteet.

Organisaatiota hyödyttävää johtajuutta määrittävät rohkeus, vastuullisuus ja reagointikyky, ja lisäksi tarvitaan kestävät toimintaedellytykset. Tehokas ja vastuullinen johtaminen edellyttää selkeitä rakenteita, tarkkaan määriteltyjä rooleja ja toimivaltuuksia, jotka kytkeytyvät selkeästi taloudelliseen vastuuseen toiminnan eri tasoilla.

Linjaorganisaation vastuualueiden ja toimivaltuuksien jako on selkeä, ja tavoitteena on johdonmukainen ja selkeä johtamisrakenne. Samalla on luotava selkeät organisatoriset puitteet tutkimuksen ja opetuksen vapauden periaatteelle, joka on kaiken akateemisen toiminnan edellytys.

2. tulospainotteisiin, tietoon perustuviin ja standardoituihin tapoihin suunnitella, organisoida ja valvoa toimintaamme.

Toimintamme edellyttää harkittua resurssien käyttöä ja selkeää organisaatiota. Teemme strategisia valintoja, jotka perustuvat kokemusnäyttöön, tietoon ja luotettaviin ennusteisiin. Kehitämme toiminta- ja päätöksentekoprosessiemme järjestelmällisyyttä, mukaan lukien työryhmien, neuvostojen ja komiteoiden toimintatavat. Åbo Akademilla on selkeä laadunvarmistusmalli, johon kuuluvilla toimijoilla on tarvittavat vastuualueet ja toimivaltuudet. Raportointiin ja seurantaan käytettävät välineet toimivat hyvin. Laadunvarmistusmallin pohjalta seuraamme ja arvioimme jatkuvasti tapaa, jolla suunnittelemme, toteutamme ja valvomme toimintaamme sekä arvioimme sen riskejä ja reagoimme poikkeamiin.

3. rakenteisiin, jotka tukevat sujuvaa muutoksenhallintaa.

Muutokset ovat haastava mutta väistämätön ja jatkuva osa kehitystä. Jos haluamme varautua muutokseen, meidän on pyrittävä tunnistamaan tarpeet jatkuvasti seuraamalla ja arvioimalla toimintaamme sekä analysoimalla tulevaisuutta ja ympäristöä. Tarvitsemme määrätietoista työtä sellaisen kulttuurin luomiseksi, jossa vaalitaan kunnioitusta, sääntöjen noudattamista ja tietoisuutta taloudellisista realiteeteista. Selkeät prosessit, jotka tukevat tehokasta, tuloksellista ja pitkäjänteistä työskentelyä, ovat erinomainen hyvinvoinnin perusta. Yliopiston sisällä osaamista on hallittava tehokkaasti ja kohdennetusti, jotta voimme parhaiten vastata tunnistettuihin muutostarpeisiin ja rakentaa turvallisuutta ja hyvinvointia.

4. tarkoituksenmukaisiin, toimiviin ja houkutteleviin fyysisiin ja digitaalisiin kampusympäristöihin, joissa on sekä akateemista perinteikkyyttä että dynaamiset mahdollisuudet toiminnalle ja yhteistyölle.

Åbo Akademi on yliopisto, joka pyrkii toiminnassaan yhdistämään kampuksella tapahtuvan toiminnan hyvät puolet ja digitaalisten ympäristöjen joustavuuden. Meillä on oltava selkeä näkemys siitä, miten näissä ympäristöissä toimitaan. Turussa ja Vaasassa sijaitsevien fyysisten kampusympäristöjemme tulee olla puoleensavetäviä, osallistavia ja esteettömiä kohtaamispaikkoja opiskelijoille sekä tarjota hyvät olosuhteet tieteelliselle keskustelulle, luovuudelle ja yhteistyölle. Kampuksilla on oltava erilaisia tiloja opiskelua, työskentelyä, taukoja ja opiskelijakulttuuria varten. Digiteknologiaa käytetään silloin, kun se tuo lisäarvoa. Kun määrittelemme selkeästi toiminnan – useimmiten koulutuksen – tavoitteen ja kohderyhmän, voimme valita sopivan strategian kutakin toimintaa varten.

5. henkilöstön toimenkuvien selkeyteen ja kohtuulliseen työkuormitukseen.

Pyrimme luomaan kaikille työntekijöille selkeät toimenkuvat ja pitämään huolta siitä, että työmäärä on kohtuullinen. Tehtävänkuvausta on tarkistettava säännöllisin väliajoin, koska tehtävissä ja työmäärissä voi tapahtua muutoksia.

Tutkimuksen etenemissuunnitelmassa 2025–2030 määritellään tarkemmin strategiset valintamme ja painopistealueemme.