Identiteettimme

Identiteettimme kuvaus värittää kaikkea toimintaamme ja kertoo meistä, toimintaympäristöstämme ja tehtävästämme olennaisen:

1. Olemme Suomessa toimiva ruotsinkielinen yliopisto, jossa käytetään useita kieliä. Historiaamme ovat muovanneet ennen kaikkea Saksan ja Pohjoismaiden tiede- ja kulttuuriperinteet, ja Pohjoismaat ovat tärkeä viitekehys kaikessa toiminnassamme. Seuramme silti tiiviisti myös maailmanlaajuista kehitystä ja osallistumme siihen.

Identiteettimme perustuu yhteyksiin, joiden osa olemme – menneisyydessä, nyt ja tulevaisuudessa. Sijaintimme, historiallisen taustamme ja skandinaavisen kielemme kautta olemme osa pohjoismaisten yliopistojen verkostoa. Yhteydet ruotsalaisiin yliopistoihin ja tieteen rahoittajiin ovat erityisen tärkeitä.

2. Tarjoamme kansainvälisen opiskelu-, tutkimus- ja yhteistyöympäristön.

Tehtävämme on vastata ruotsinkielisestä koulutuksesta Suomessa, mutta samalla olemme kansainvälinen koulutus- ja tutkimusympäristö. Kansainvälinen tutkimus, englanninkieliset maisteriohjelmat ja vilkas opiskelijavaihto vauhdittavat tätä kehitystä. Haluamme ruotsinkielisestä kontekstista käsin vahvistaa ja tuoda esiin Åbo Akademin kansainvälistä ulottuvuutta.

3. Alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostomme tarjoavat paljon enemmän kuin mitä voisimme tarjota yksin.

Olemme muodostaneet tiiviitä verkostoja ja kumppanuuksia kampuskaupungeissamme toimivien muiden yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa. Tutkimuksemme on monipuolista ja sisältää yhteistyötä yliopistojen, yritysten, teollisuuden ja muiden organisaatioiden kanssa. Olemme mukana kansallisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä, kuten UniFi, TENK, yliopistohallinnon pohjoismainen ja eurooppalainen verkosto, Coimbra Group -yliopistoverkosto, CHARM-EU-yliopistoyhteenliittymä ja eurooppalainen kattojärjestö European University Association.

Åbo Akademin identiteetin rakentamistyötä ohjaa Kielellisen vastuun etenemissuunnitelma 2025–30, jossa määritellään kielikäytäntömme, rekrytointivaatimuksemme, koulutustarjontamme ja tulkintamme vastuusta, joka meillä on ruotsin kielestä Suomessa.