Arvomme

Strategiassa korostamamme arvot määrittävät työskentelytapamme:

1. Osaaminen: Otamme vastuun akateemisen kriittisen ajattelun, avoimen tieteen ja luotettavan tiedon tuottamisen prosessien turvaamisesta toiminnassamme.

Jos akateemisen tutkimuksen luonnetta ei enää ymmärretä, yhä enemmän voidaan kyseenalaistaa myös tieteen asemaa ja merkitystä yhteiskunnassa. Yliopistojen tehtävänä on tuottaa ja levittää luotettavaa tietoa. Vaalimme tieteen autonomiaa, avointa ja vastuullista tiedontuotantoa sekä tieteellisen tiedon saavutettavuutta.

2. Yhteisöllisyys: Otamme vastuun siitä, että luomme toiminnassamme tilaa yhteisöllisyydelle niin, että yliopistomme verrattain pieni koko ja tiiviit kampuksemme mahdollistavat sujuvan vuorovaikutuksen opiskelijoiden ja henkilökunnan välillä. Tuemme opiskelijoiden monipuolista järjestötoimintaa.

Åbo Akademi on erityisen hyvässä asemassa, koska sen kompakti koko tuo monia etuja. Tällainen on esimerkiksi opettajien ja oppilaiden läheinen suhde ja sujuva vuorovaikutus. Pienten opiskeluryhmien ansiosta ihmiset tutustuvat toisiinsa helposti. Pidämme arvossa epävirallisten yhteyksien myönteisiä puolia ja matalan kynnyksen mahdollisuuksia, joilla rakennetaan erityistä ”ÅA-yhteisöä”. Opiskelijoiden itse järjestämä järjestötoiminta onkin tärkeä osa Åbo Akademin toimintakulttuuria.

3. Mahdollistaminen: Otamme vastuun siitä, että organisaatiossamme tarjotaan mahdollisuuksia kehittää innovatiivisessa ympäristössä taitoja tulevaisuuden tarpeita varten.

Åbo Akademiin tulee kaikenikäisiä ihmisiä. Haluamme tarjota heille tukea ja välineitä tulevaisuuden osaamismarkkinoita varten – esimerkiksi digitaalista siirtymää silmälläpitäen. Vastaavasti tutkimusympäristömme tarjoavat eri uravaiheissa oleville tutkijoille mahdollisuuden kehittää osaamistaan monipuolisesti. Olemme dynaaminen ja moniulotteinen organisaatio, jossa jokaisen on mahdollista kehittyä työkokemuksen, asiantuntevien kollegoiden ja täydennyskoulutuksen kautta.

4. Kestävyys: Otamme vastuun taloudellisesti, sosiaalisesti, ekologisesti, teknologisesti ja kulttuurisesti kestävän toiminnan edistämisestä ja toimimme myös itse näiden periaatteiden mukaisesti.

Otamme vastuun siitä, että yliopistomme varallisuutta, omaisuutta ja sijoituksia hoidetaan ammattimaisesti, tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Sosiaalinen kestävyys näkyy esimerkiksi lähestymistavassamme sukupuolten tasa-arvoon, saavutettavuuteen, yhdenvertaisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen sekä opiskelu- ja työskentelytaitojen, terveyden ja hyvinvoinnin tukemisessa samoin kuin kaikenlaisen syrjinnän, häirinnän ja vihapuheen jatkuvassa torjumisessa. Ekologisen kestävyyden edistämisessä perustamme ovat UniFi:n kestävyysteesit. Pyrimme myös saavuttamaan hiilineutraaliuden tällä strategiakaudella. Kulttuurinen kestävyys, joka liittyy ruotsin kielen elinvoimaisuuteen ja asemaan yhteiskunnassa, on olennainen osa sekä vastuutamme että tehtäviämme. Kulttuurinen kestävyys tarkoittaa myös hallussamme olevan kulttuuriperinnön vaalimista ja saavutettavuutta sekä sen jatkuvaa kehittämistä. Moninaisuus on meille etu.

Arvojemme toteuttamista koskevassa etenemissuunnitelmassa 2025–2030 määritellään tarkemmin painopisteemme, toimintatapamme ja tavoitteemme.