Vi tar ansvar för samtidens och framtidens samhälle

Vårt uppdrag

Genom forskning och utbildning tar Åbo Akademi ansvar för samtidens och framtidens samhälle. Med särskilt ansvar för det svenska i Finland tillför vi bildning, utbildning, relevant forskning och expertis, såväl nationellt som internationellt. I vår verksamhet medverkar vi till att kunskapsrespekt, social sammanhållning och demokrati stärks i samhället.

Åbo Akademi säkrar uppdraget att på institutionell nivå garantera bildning, utbildning och forskning för det svenska i Finland. Genom att utföra vårt uppdrag på bästa möjliga sätt garanterar vi också det svenska språkets vitalitet i vardagen och i det flerspråkiga Finland. Vi bär för vår del ansvar för att bildningens och vetenskapens språk också är svenska i vårt land.

Att vi i vår verksamhet arbetar för det svenska i Finland betyder samtidigt att ÅA tillsammans med andra finländska universitet bidrar till det öppna, demokratiska samhället. Akademisk verksamhet med fokus på frihet i tanke, tal, undervisning och forskning fostrar till aktivt medborgarskap, mänskliga rättigheter, jämlikhet, mångfald, öppenhet, bildning och kritisk tänkande.