Vi tar ansvar för samtidens och framtidens samhälle

Våra värderingar

De värderingar vi väljer att betona i strategin anger tonen för det som genomsyrar hur vi jobbar:

1. Kunskap: vi tar ansvar för att i vår verksamhet värna om det akademiskt kritiska tänkandet, öppen vetenskap och processerna för trovärdig kunskapsproduktion.

Om förståelsen för akademisk forskning försvagas kan vetenskapens ställning och betydelse i samhället i allt högre grad ifrågasättas. Universitetens uppgift är att producera och förmedla trovärdig kunskap. Vi värdesätter vetenskapens självständighet, öppen och ansvarsfull kunskapsproduktion samt att göra vetenskaplig kunskap tillgänglig.

2. Gemenskap: vi tar ansvar för att i vår verksamhet skapa utrymme för gemenskap där vår relativa litenhet och våra koncentrerade campusmiljöer möjliggör smidig växelverkan mellan studerande och personal. Vi stöder vår mångsidiga studentföreningsverksamhet.

Åbo Akademi har särskilda förutsättningar att ta vara på fördelar litenhet för med sig. Närheten och smidig växelverkan mellan lärare och studerande är sådana fördelar. När studiegrupperna är små finns förutsättningar att människor lär känna varandra. Vi vill därför måna om de positiva sidorna med de informella sammanhangen och de låga trösklarnas potential i att skapa ÅA-gemenskap. Studenternas fria och självorganiserade föreningsverksamhet är en värdefull del av vår ÅA-kultur.

3. Möjliggörande: vi tar ansvar för att i vår verksamhet ge möjlighet till kompetensutveckling i en innovativ miljö för framtidens behov.

Människor i olika åldrar söker sig till Åbo Akademi. Vi vill stöda och utrusta dem inför framtidens kunskaps- och kompetensmarknad, inklusive digital transformation. Våra forskningsmiljöer är på motsvarande sätt arenor för forskare i olika karriärskeden inom vilka de utvecklar sina förmågor och kunskaper. Vi är därtill en dynamisk och mångsidig organisation som gör möjlig personlig utveckling genom arbetserfarenhet, kunniga kolleger och kontinuerlig fortbildning.

4. Hållbarhet: vi tar ansvar för att i vår verksamhet bidra till ekonomisk, social, ekologisk, teknologisk och kulturell hållbarhet och vi tillämpar själva principerna i vår verksamhet.

Vi bär ansvar för att vi i vår hantering av medel, tillgångar och placeringsverksamhet är professionella, målmedvetna och långsiktiga. Social hållbarhet syns i vår hantering av jämställdhet, tillgänglighet, likabehandling, rättvisa och i stöd av studie- och arbetsförmåga, hälsa och välmående samt att vi ständigt motverkar alla former av diskriminering, trakasserier och hatretorik. För att främja ekologisk hållbarhet tar vi avstamp i UniFi:s hållbarhetsteser och strävar efter att uppnå kolneutralitet under strategiperioden. Kulturell hållbarhet visavi det svenska språkets vitalitet och samhällsbärande funktion är inbyggd i både vårt ansvar och uppdrag. Kulturell hållbarhet innebär också att vi förvaltar och gör tillgängligt det kulturarv som ankommer oss samt bidrar till att kontinuerligt utveckla kulturarvet. Mångfald är en tillgång.

Vår Vägkarta för implementering av våra etiska värderingar 2025–30 innehållande våra prioriteringar, arbetssätt och målsättningar.