Vi tar ansvar för samtidens och framtidens samhälle

Våra mål för 2030

Senast år 2030 skall vi:

1. Ha en verksamhet, där uppdraget att verka för den svenskspråkiga befolkningens behov i allt högre grad också kommit att inkludera flerspråkighet. Målet är att studerandes språkliga bakgrund fördelar sig 60(svenska)-20 (finska)-20 (övriga).

I rekrytering av studerande bör större vikt sättas på ökat söktryck. Forskningen visar att från år 2028 minskar årskullarna. Därför fortsätter vi rekrytera studerande med finska som modersmål. Samtidigt behöver vi öka den internationella närvaron vid Åbo Akademi och skapa bättre förutsättningar att integrera personer med andra språk än svenska i verksamheten. Vår målsättning är att 60 % av våra studerande har svenska som modersmål, 20 % har finska som modersmål och 20 % har något annat modersmål än svenska eller finska. Målsättningen bidrar till en mera dynamisk forsknings- och studiemiljö samtidigt som vi på ett mångsidigt sätt tar vårt kultur- och samhällsbärande ansvar.

2. Ha en ekonomi som uppvisar ett klart positivt resultat, vilket möjliggör de verksamhetsmässiga mål vi har för forskning, utbildning, samverkan och en välmående organisation.

En god ekonomi är en förutsättning för Åbo Akademis uppdrag att vara en samhällsaktör för det svenska i Finland. Vi satsar på att uppnå en långsiktigt hållbar och balanserad ekonomi på stadig grund. Långsiktighet i ekonomisk planering, ekonomisk medvetenhet och uppmärksamhet på att identifiera nya ekonomiska möjligheter är en alltmer framträdande del av verksamheten.

3. Ha ökat andelen examina som avläggs inom utsatt studietid med 15 % från 2023 års nivå.

Våra utbildningar måste vara genomtänkta och kvalitetsdrivna. För att examina ska kunna avläggas inom utsatt tid behöver vi se till att vi har välplanerade, attraktiva och relevanta utbildningar.

4. Ha minst två externt erkända excellensmiljöer inom forskningen.

Vi satsar på att identifieraexcellens genom överenskomna och transparentaevalueringsprocesser. Vi förutsätter att all utbildning vid Åbo Akademi är forskningsbaserad och därför bör all forskning vara högklassig.

5. Ha ökat den externa konkurrensutsatta forskningsfinansieringen med 25 % från 2023 års nivå.

Att få konkurrensutsatt forskningsfinansiering är i sig ett mått på kvalitativt högklassig verksamhet. För att vara med i konkurrensen om dessa medel måste verksamhetens alla delområden vara fungerande: rekrytering av rätta personer, tid för forskning, forskningens nödvändiga infrastruktur och kompetens i stödorganisationen.

6. Ha ökat antalet avlagda studiepoäng med 20 % i kontinuerligt och livslångt lärande från 2023 års nivå samt höja lönsamheten via försäljning av utbildningar.

Åbo Akademi har en central roll att utveckla samhällsrelevant svenskspråkigt utbud i kontinuerligt och livslångt lärande. Vi utvärderar och skapar nya möjligheter för kunskapsutveckling i samarbete med våra samarbetsparter och intressenter. Att sälja utbildningar, utbildningsmoduler eller kurser ger nya intäkter och kräver därför medvetna satsningar.

7. Ha åtta långsiktiga och strategiska partnerskap med trovärdiga partners.

Vid sidan av vårt uppdrag inom utbildning och forskning har samverkan etablerat sig som en specifik verksamhetsform. Långvariga och strategiskt viktiga partnerskap stärker vår verksamhet. Ett strategiskt partnerskap berör ämnes- och fakultetsöverskridande samarbete på bred bas, t.ex. samarbete inom utbildning, praktikplatser och främjande av arbetslivsrelevans i utbildningar samt forskningssamarbete och forskningsfinansiering.

8. Ha en organisationsstruktur innefattande tydligt dokumenterade roller, mandat och ansvar för alla medarbetare. Andelen forskande och undervisande personal uppgår till minst 60 % av Åbo Akademis personalstyrka.

Som ett litet universitet har vi en smidig organisation som i vår komplexa verksamhet har tydligt ledarskap och uttalade mandat för besluts- och ansvarstagande genom hela organisationen Samtidigt garanteras den akademiska organisationens möjlighet att utföra det vetenskapliga uppdraget. För att poängtera kärnverksamhetens betydelse består 60 % av personalstyrkan av forskande och undervisande personal, vilket utgör landets medeltal bland samtliga universitet.

9. Erhållit ett kvalitetscertifikat (eller motsvarande) för högklassig arbetsplats- och medarbetarupplevelse.

Inom organisationen upprätthålls arenor för samhörighet och kollegial samverkan som stöder kärnverksamheten och ger den mervärde. Åbo Akademis varumärke förknippas med en personal som känner stor samhörighet med organisationen och med varandra.