Vi tar ansvar för samtidens och framtidens samhälle

Vår identitet

Beskrivningen av vår identitet anger tonen för vår verksamhet och säger det relevanta om oss, vår kontext och vårt uppdrag:

1. Vi är det svenskspråkiga universitetet i Finland som verkar på många språk. Vår historia är främst formad av de tyska och nordiska vetenskaps- och kulturtraditionerna och Norden är en viktig referenspunkt i all vår verksamhet samtidigt som vi uppmärksamt följer och tar del av internationell utveckling.

Vår identitet utgår från de sammanhang vi är en del av; historiskt, i nutid och med blicken mot framtiden. Utifrån vår status, historiska kontext och vårt skandinaviska språk ingår vi i ett nätverk av universitet i Norden. Särskilt kontakten med svenska universitet och vetenskapsfinansiärer är viktig.

2. Vi erbjuder ett internationellt sammanhang för studier, forskning och samverkan.

Vårt uppdrag utgår från ansvaret för det svenska men samtidigt erbjuder vi ett internationellt sammanhang för utbildning och forskning. Internationell forskning, våra engelskspråkiga magisterprogram och vitalt studentutbyte ger kontinuerliga impulser till det här. Utifrån den givna svenska kontexten vill vi stärka och synliggöra den internationella närvaron vid Åbo Akademi.

3. Våra regionala, nationella och internationella nätverk erbjuder mycket mera än det vi är i oss själva.

Vi är regionalt förankrade i nätverk och i samarbeten med de universitet och högskolor som är verksamma i våra campusstäder. Vår forskning är mångsidigt förgrenad i samverkan med såväl universitet som företag, industrier och övriga organisationer. Vi ingår i nationella och internationella samarbeten, bl.a. inom UniFi, TENK, nätverk för nordisk och europeisk universitetsadministration, universitetsnätverket Coimbra Group, universitetsalliansen CHARM-EU och den europeiska takorganisationen European University Association.

För att styra det identitetsskapande arbetet vid Åbo Akademi upprätthåller vi en Vägkarta för språkligt ansvar 2025–30 som preciserar vår språkpraxis, krav vid rekryteringar, utbildningsutbud och våra tolkningar av vårt ansvar för det svenska i Finland.