Vi tar ansvar för samtidens och framtidens samhälle

Våra strategiska val

Vi satsar på:

1. Förutsättningar för att få konkurrensutsatt extern finansiering, excellent forskning inom några spetsområden, högklassig forskning inom alla våra områden och den grundforskning samhället på lång sikt behöver.

Strävan efter excellens är en stark drivkraft i universitetens forskning. Förutsättningar för excellens och för att få konkurrensutsatt finansiering är viktiga bedömningskriterier när forskare och forskningsledare rekryteras. Därtill behövs satsningar på stöd för forskningsfinansiering, infrastruktur och en trovärdig evalueringsprocess som identifierar forskningsmiljöer med potential att nå internationell excellensnivå. Vetenskapsområden har olika förutsättningar för utveckling bl.a. beroende på områdets traditioner och samhällskontexten, men alla har möjlighet att få extern konkurrensutsatt forskningsfinansiering. På områden vars förutsättningar att nå excellens inte är gynnsamma förutsätts högklassig forskning, dels för att svara mot samhällets behov, dels för vårt ansvar för det svenska och all vår utbildning. Forskarstudier bör även i fortsättningen vara möjliga också inom små, men samhälls- och kulturbärande områden som är av särskild vikt för det svenska i Finland. Vi ökar forskningens genomslagskraft och relevans i samhället när vi gör forskningsresultat tillgängliga i olika former.

2. Tvär- och mångvetenskaplig forskning för att lösa globala hållbarhetsutmaningar.

Våra forskningsprofiler är för tillfället Minoritetsforskning, Havet, Lösningar för hälsa och Teknologier för en hållbar framtid. Profilerna går över fakultetsgränser, är till sin natur tvärvetenskapliga och dynamiskt föränderliga. Kontinuerlig analys av forskningsprofilernas fokus, tema och relevans är en naturlig del av verksamheten. Profilernas explicita syfte är att ta sig an de stora och komplexa utmaningar som mänskligheten och vår värld står inför. Profilernas fortsatta integrering i fakulteternas forskningsverksamhet och väl utnyttjade interna spetsenheter bidrar till att vi kan få excellens inom några områden.

3. Samhällsrelevant forskning tillsammans med etablerade samarbetsparter och nya aktörer.

Åbo Akademis ansvar för det svenska i Finland kan uttryckas via riktad forskning. Tillsammans med centrala samhälleliga institutioner bidrar vi till relevant kunskapsproduktion. Forskning för socialt och vetenskapligt relevanta innovationer stöder våra ambitioner. Med strategiskt valda och långsiktiga partnerskap gynnas förutsättningarna för både genomförandet och spridningen av forskningsresultaten.

4. Högklassig och effektiv forskarutbildning som ger våra doktorander en stabil grund för en fortsatt karriär i sammanhang där erhållen forskarutbildning bidrar till samhället eller universitetsvärlden, såväl nationellt som internationellt.

Tyngdpunkten i forskarutbildningen är att erbjuda samhället allt högre akademisk kompetens. Vår forskarutbildning är grunden för en akademisk karriär. Genom att satsa på forskarutbildningen skapar vi förutsättningar för lovande forskare att gå vidare i sin karriär i Finland eller internationellt. Forskarutbildningen struktureras så att verksamheten är effektiv, kvalitetsorienterad och leds på ett ansvarsfullt sätt.

5. Tydliga processer för att följa upp, utveckla och kvalitetssäkra vår forskning och forskarutbildning.

Åbo Akademi har en tydlig modell för kvalitetssäkring, inkluderande aktörer med ansvar och mandat. Verktygen som används för rapportering och uppföljning är välfungerande och främjar ekonomisk hållbarhet i våra forskningsprojekt. Utgående från denna modell följs och utvärderas vår forskarutbildning och forskning kontinuerligt.

Vår Vägkarta för forskning 2025–30 preciserar ytterligare våra strategiska val och fokusområden.

Vi satsar på:

1. Minst sju internationellt certifierade utbildningsprogram samt ekonomiskt bärkraftig undervisning inom hela organisationen med

Utbildningarna har tydliga strukturer som möjliggör god examination och håller hög vetenskaplig nivå. Vi eftersträvar också excellensmiljöer inom utbildningen, bl.a. med hjälp av extern evaluering. Med planerings- och utvärderingsfunktioner som används systematiskt säkerställs kvalitet, relevans och attraktion. Undervisningen genomförs utgående från ekonomisk bärkraftighet och är rätt dimensionerad.

2. trygga och moderna studie- och arbetsmiljöer för våra studerande och vår personal.

Studiemiljöerna utgörs av både fysiska rum och virtuella och sociala gemenskaper. Åbo Akademi är ett universitet som medvetet satsar på att utveckla campusområdena – de fysiska rummen utgör även i framtiden arenan för inlärning, kunskapsproduktion och socialisering. I våra studiemiljöer är det lätt att upprätthålla kontakt mellan studerande och personal. I vår verksamhet har vi tydliga regler och bemöter varandra jämlikt och respektfullt.

3. Relevanta och flexibla studier för kontinuerligt lärande och kompetensutveckling, särskilt på svenska och inom utvalda områden.

Utgående från analys av vad framtidens samhälle behöver har Åbo Akademi prioriterat ett antal områden inom kontinuerligt och livslångt lärande. Inom ramen för de möjligheter Digivision 2030 tillhandahåller måste vi därtill stärka utbudet inom områden som är kultur och samhällsbärande för det svenska i Finland. Eftersom målgruppen för livslångt och kontinuerligt lärande är bred och heterogen är studierna planerade så att de kan genomföras vid sidan av yrkesliv och andra omständigheter som ställer höga krav på flexibla arrangemang.

4. Pedagogisk och digital kompetensutveckling för alla lärare.

Våra studerandes behov, lagstiftningen och de förändringar som ständigt pågår i samhället utgör den horisont utifrån vilken vår personals pedagogiska kompetensutveckling bedöms. Högklassig och högkvalitativ utbildning förutsätter att den senaste forskningen är kopplad till utbildning men också uppdaterat pedagogiskt kunnande. Likaså måste behovet av specialpedagogisk kompetens beaktas i utbildningen. Därför satsar Åbo Akademi på mångsidig, obligatorisk pedagogisk och digital kompetensutveckling för sina lärare.

5. Tydliga processer för att följa upp, utvärdera och kvalitetssäkra vår pedagogiska verksamhet.

Åbo Akademi har en tydlig modell för kvalitetssäkring, inkluderande aktörer med ansvar och mandat. Verktygen som används för rapportering och uppföljning är välfungerande. Utgående från kvalitetssäkringsmodellen följs och utvärderas vår utbildningsverksamhet kontinuerligt.

Vår Vägkarta för forskning 2025–30 preciserar ytterligare våra strategiska val och fokusområden.

Vi satsar på:

1. Utvalda, långsiktiga, strategiska partnerskap av olika slag. Samarbetet med Stiftelsen för Åbo Akademi är grundläggande och ger oss bättre möjligheter att förverkliga vårt uppdrag.

Långsiktiga och strategiskt valda partnerskap skapar möjligheter och mervärde för studerande, lärare och forskare. När vi samarbetar långsiktigt och målmedvetet skapar vi de bästa förutsättningarna för nationellt och internationellt gångbara samhälls- och framtidsrelevanta utbildningar samt avancerad och samhällsnära forskning. Ända sedan Åbo Akademi grundades 1918 har Stiftelsen för Åbo Akademi haft en avgörande roll för akademis existens. Idag är samarbetet lika viktigt som det alltid har varit. Stiftelsens huvudsakliga uppdrag är att ekonomiskt bidra till att upprätthålla Åbo Akademi.

2. Välfungerande relationer till centrala aktörer i de regioner inom vilka vi verkar.

För Åbo Akademi är regioner mer än specifika geografiska områden. Eftersom vi både identitetsmässigt utgår från ett nordiskt perspektiv och har ett språkligt och kulturbärande ansvar i Finland, är vårt verksamhetsfält brett. Samtidigt har vi en tydlig geografisk förankring genom våra campus i Åbo och Vasa som gör det angeläget att kontinuerligt stärka vår synlighet och aktiva samverkan med lokala aktörer.

3. Kontinuerlig och stärkt dialog med kultur-, arbets- och näringslivet för att stärka utbildningens och forskningens relevans samt för att uppnå betydande samhällseffekter.

Dialogen med kultur-, arbets- och näringslivet är central för att säkerställa våra utbildningars samhälls- och arbetslivsrelevans och när vi planerar kontinuerlig kompetensutveckling, och forskning som alla bidrar till ny kunskap, kompetens och innovationer. Vi utvecklar strategiska partnerskap med utvalda partners inom alla verksamhetsområden och upprätthåller en aktiv dialog med dem för att identifiera relevanta utvecklingsbehov inom samarbetet.

4. Ömsesidigt berikande relationer med våra alumner och studerande.

Våra studerande är viktiga för oss. Grunden för trovärdig marknadsföring är studerandes och personalens erfarenheter. En studerande som avlagt examen vid Åbo Akademi – en alumn – som har goda erfarenheter av Åbo Akademi lämnar aldrig Åbo Akademi. För att välkomna alumners insatser för Åbo Akademi stärker och systematiserar vi vår alumnverksamhet. Under studietiden får våra studeranden information om vad det innebär att vara alumn. Våra alumner ges ett sammanhang och förutsättningar att bidra med sina kompetenser och erfarenheter.

5. Synergier genom samarbete med andra högskolor och universitet, både nationellt och internationellt. Samarbetet med Yrkeshögskolan Novia står i en särskild ställning. Koncernsamarbetet tryggar ömsesidig och kompletterande högskoleverksamhet på svenska i Finland.

Åbo Akademis samarbete med de universitet och högskolor som har verksamhet i våra campusstäder Vasa och Åbo är av särskild betydelse för oss. På nationell nivå är samarbetet i Samordningsdelegationen viktig, eftersom dialogen om utbildning på svenska på tredje stadiet i Finland förs här. Det europeiska universitetsalliansen CHARM-EU ger oss möjligheter till internationellt samarbete med toppuniversitet i Europa. Digivision 2030-projektet kommer att möjliggöra nya former av samarbeten med universitet och högskolor i Finland och internationellt, särskilt inom utbildning och kontinuerligt lärande. De samarbeten – särskilt med Åbo universitet – som utgår från komplementära relationer visavi utbildning, forskning och resurseffektiva forskningsinfrastruktur är emellertid avgörande för vår förmåga att bedriva högklassig verksamhet. I dessa samarbeten måste vi ha tydlig framförhållning och agera som trovärdiga samarbetspartner i satsningar som görs.Åbo Akademi står som ägare till Yrkeshögskolan Novia och ingår med den i en gemensam koncern. Konstruktionen skapar möjligheter till synergier inom våra organisationer, studiestigar inom vissa utbildningsområden och ömsesidig kompetensutveckling.

Vår Vägkarta för forskning 2025–30 preciserar ytterligare våra strategiska val och fokusområden.

Vi satsar på:

1. Ett rätt dimensionerat och professionellt ledarskap med tydliga mandat, ansvar, ansvarstagande och andra förutsättningar att leda verksamheten med hänsyn till såväl organisatoriska som akademiska villkor.

Det ledarskap organisationen behöver innefattar mod, ansvar och lyhördhet samtidigt som det behöver hållbara förutsättningar. Distinkta strukturer, väldefinierade roller och mandat med tydlig koppling till ekonomiskt ansvar på olika verksamhetsnivåer möjliggör ett effektivt och ansvarstagande ledarskap.

Linjeorganisationens fördelning av ansvar och mandat är tydligt med syftet att ha en sammanhållen och tydlig ledningsorganisation. Samtidigt måste principen om forskningens och undervisningens frihet som förutsättning för akademisk verksamhet ges tydliga organisatoriska ramar.

2. Resultatorienterade, kunskapsbaserade och standardiserade sätt att planera, organisera och följa upp vår verksamhet.

Vår verksamhet kräver genomtänkt resursanvändning och en tydlig organisation. Vi gör strategiska val baserade på beprövad erfarenhet, kunskap och trovärdiga prognoser. Vi systematiserar våra verksamhets- och beslutsprocesser, inklusive de sätt som arbetsgrupper, råd och nämnder fungerar. Åbo Akademi har en tydlig modell för kvalitetssäkring, inkluderande aktörer med ansvar och mandat. Verktygen som används för rapportering och uppföljning är välfungerande. Utgående från kvalitetssäkringsmodellen pågår en kontinuerlig uppföljning och utvärdering av våra sätt att planera, riskbedöma, utföra och följa upp verksamheten samt hantera avvikelser.

3. Strukturer som ger stöd för smidig hantering av förändring.

Förändring är utmanande men nödvändig och ständigt återkommande. För att ha beredskap att hantera förändring måste vi identifiera behov, dels genom kontinuerlig uppföljning och utvärdering, dels genom kontinuerlig framtids- och omvärldsanalys. Vi behöver målmedvetet arbeta för en verksamhetskultur som värnar om respekt, regelefterlevnad och medvetenhet om ekonomiska realiteter. Tydliga processer för att arbeta effektivt, verklighetsförankrat och långsiktigt utgör en god grund för välmående. Den interna kompetensförsörjningen måste vara effektiv och målinriktad för att vi på bästa sätt kan hantera identifierade förändringsbehov samt skapa trygghet och välmående.

4. Ändamålsenliga, välfungerande och tilltalande fysiska och digitala campusmiljöer som kombinerar anrika akademiska traditioner och dynamiska arenor för verksamheten och samverkan.

Åbo Akademi är ett universitet som i sin verksamhet eftersträvar att förena de goda sidorna i campusbaserad verksamhet med den flexibilitet digitala miljöer erbjuder. Vi behöver vara tydliga i hur vi verkar i bägge verksamhetsmiljöerna. Våra fysiska campusmiljöer i Åbo och Vasa ska vara inbjudande, inkluderande och tillgängliga mötesplatser för studerande, vetenskapliga samtal, kreativitet och samverkan. På campus ska finns mångsidiga utrymmen för studier, arbete, paus och studentkultur. Det digitala ska användas när det ger ett mervärde. Genom att klart definiera verksamhetens, närmast utbildningens, målsättning och målgrupp ska vi tydligt välja strategi för respektive verksamhet.

5. Tydlighet i personalens arbetsbilder och rimlig arbetsbelastning.

Vi eftersträvar att skapa tydliga befattningsbeskrivningar för samtliga medarbetare och en rimlig dimensionering av arbetsmängden för var och en. Arbetsbilden ska granskas med jämna mellanrum så att förändringar i arbetsuppgifter och arbetsmängd beaktas.

Vår Vägkarta för forskning 2025–30 preciserar ytterligare våra strategiska val och fokusområden.